Coaches


Wie deelneemt aan de activiteiten van de JBA komt niet alleen in contact met een leermeester, maar kan ook een beroep doen op een interne of externe coach. Die begeleidt je bij het (verder) ontwikkelen van leiderschapsskills zoals: 
-        outside the box-denken; 
-        lef vertonen en assertief zijn;
-        een onderzoekende houding hebben en nieuwsgierig zijn;
-       voordelen zien in het samenwerken met andere leerlingen;
-        en een eigen leerroute kunnen ontwikkelen.

De coach daagt de leerlingen uit om genoemde vaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast helpt de coach door het stellen van de juiste vragen (en dus niet door het aanreiken van kant-en-klare oplossingen) als de leerling onderweg problemen tegenkomt.



Rol Coachee
De Coachee formuleert 2 coachdoelen. Enkele voorbeelden van coachdoelen zijn:
-        ik ben geen outside the box-denker, hoe kan ik dit bij mijzelf stimuleren?;
-        assertiever zijn, meer durven, meer lef hebben, wat moet ik anders gaan doen?;
-        het vormgeven aan een eigen leertraject, hoe doe ik dat? 
-        handiger worden in het samenwerken: wat lukt nog niet, hoe kan het wel gaan lukken?;
-        deadlines halen: het lukt mij nog niet, wat moet ik anders gaan doen?;
-        effectiever gaan werken: in minder tijd zaken voor elkaar krijgen , hoe pak ik dat aan?

De coachee mag maximaal 1 van de bovengenoemde coachdoelen overnemen, het andere coachdoel formuleert de coachee zelf. De deadline voor het inleveren van de twee coachdoelen is maandag 8 februari. t.seeverens@svopl.nl   

De coachee selecteert uit de ‘groslijst coaches’, drie coaches die hem/haar aanspreken. Dit zijn coaches die bij voorkeur niet werkzaam zijn op de school van de coachee en het kan ook een externe coach zijn. De namen van deze drie coaches mailt de coachee naar de heer T. Seeverens (t.seeverens@svopl.nl . Ook hier is de deadline maandag 8 februari.

De coachee heeft maximaal 1 uur coaching, in maximaal 3 sessies  tot zijn beschikking (3 x 20 minuten, 2 x 30 minuten etc.). De coachee maakt afspraken voor de coaching (plaats, lokaal, tijd en datum). De coachee bezoekt de coach (let op de tijd die nodig is om de locatie te bereiken). Uiteraard kan er ook voor een online ontmoeting worden gekozen. 


Rol Coach

-  De coach is minimaal 1 uur beschikbaar om met name op te ontwikkelen Bildungsvaardigheden te coachen. De coachee is een leerling van een andere SVO|PL-school. In overleg met de coachee wordt de vorm van het overleg en het tijdstip vastgelegd. Aan het einde van het traject reflecteren coach en coachee en de coachee legt de uitkomst daarvan vast. Over de vorm daarvan overleggen coach en coachee. Er zijn zowel interne als externe coaches op wie een beroep kan worden gedaan.


Coaches JBA Science & Technology Scholen van Bernardinuscollege
Peter-Paul Lenssen - Onderwijsdirecteur havo, bedenker van onderwijs, oplossingsgericht en in staat om processen te sturen, te volgen en aan te geven waar wat en hoe het beter kan. Ik ben dagelijks bezig om mensen (leerlingen en medewerkers) te inspireren, goed te laten functioneren en zijn/haar kwaliteiten optimaler te laten benutten. Creatieve denker en doener  vanuit mijn docentschap beeldende vormgeving en kunst/cultuurgeschiedenis. Mijn omgeving kennen, ondernemend zijn en kansen benutten met lef (leren en fouten durven te maken) is mijn credo! 

John Reumkens - Onderwijsdirecteur atheneum, initiatiefnemer Technasiumonderwijs, docent bètavakken (scheikunde, natuurkunde en het Technasiumvak onderzoeken en ontwerpen). Analyticus, resultaatgericht. Managementcoach. De wereld is nu en zeker in de toekomst tot op zekere  hoogte maakbaar. Kritische denkers zijn hierbij onmisbaar.

Monique Palmen - Teamleider atheneum onderbouw en docent Nederlands op het Bernardinuscollege | leergierig, optimistisch, oplossingsgericht, down to earth, open, spontaan | Boodschap: ben niet bang om een uitdaging aan te gaan, durf te vallen en durf ook weer op te staan. Alleen dan kom je verder.

Arthur Prakken        
Mijn naam is Arthur Prakken en ik ben als docent Grieks en Latijn verbonden aan zowel het Bernardinuscollege als ook het Sintermeertencollege. Naast klassieke talen heb ik ook Italiaanse taal- en letterkunde gestudeerd. Ik geef al meer dan dertig jaar les in Grieks en Latijn en heb vele jaren in het middenmanagement gezeten van verschillende scholen. In beide hoedanigheden heb ik talloze leerlingen begeleid en gecoacht.

Jolanda Blanker-Pouwels

Teamleider atheneum bovenbouw Bernardinuscollege. Docente Engels en Nederlands. Geïnteresseerd in innovatief onderwijs en altijd op zoek naar mogelijkheden en middelen waarmee onderwijs interessanter, uitdagender en eigentijdser wordt. Voorstander van competentiegericht en zintuiglijk leren. Een van de SVOPL medewerkers die deze manier van leren vorm hebben gegeven  binnen het onderwijsconcept van de Nieuwe Thermen.  Eigenschappen: mensgericht, positief kritisch, resultaatgericht en  gedreven. “Educating today’s learners for tomorrow’s world”.

Sander Persoon
Teamleider havo bovenbouw Bernardinuscollege. Docent lichamelijke opvoeding.
Onderwijs van deze tijd is meer dan leren uit een boek. Je leert van elkaar, je leert door te doen, door te ervaren en door vallen en opstaan. Ga voor 100%  en met passie. Eigenschappen: optimistisch, behulpzaam, actief, samenwerkend, doelen nastreven.

Debbie Ceiler 
Onderwijsdirecteur gymnasium en docent biologie op het Bernardinuscollege. Positief ingesteld, creatief, geniet van een uitdaging, van logisch nadenken en van een lach. Ik vind het inspirerend om jonge mensen te zien ontwikkelen en zichzelf ontplooien. Motto: Het is niet de beslissing die je neemt, maar hoe je ermee omgaat.                          

Joyce Wouters
Ik ben werkzaam op het Bernardinuscollege als teamleider gymnasium bovenbouw en docent biologie. Mijn opleiding heb ik gevolgd aan de RWTH in Aken waar ik het vordiplom biologie heb behaald en het tweede gedeelte van mijn opleiding heb ik genoten aan de VU in Amsterdam waar ik biomedische wetenschappen gedaan heb.

Coaches Sintermeertencollege voor JBA Science & Technology:

Leon van der Sangen
Leon van der Sangen heeft via lts-motorvoertuigentechniek, mts-werktuigbouwkunde de hts-werktuigbouwkunde afgerond. Momenteel is hij reeds 13 jaar werkzaam bij het Sintermeertencollege waar hij de functies van Technisch Onderwijsassistent Natuurkunde, Beheerder audio/visuele middelen en Coördinator toetsweken vervult. Binnen deze functies organiseert en begeleidt hij natuurkunde practica en geeft demonstratiepractica. Ook draagt hij zorg voor het onderhoud van geluidsapparatuur, zodat deze op de juiste momenten op de juiste plekken aanwezig zijn en indien nodig bediend worden. Kenmerken van Leon zijn  zorgvuldigheid, accuratesse, analytisch vermogen en vastberadenheid.

Mieke van Krieken-Wouterse

Na diverse andere banen o.a. bij advocaten- en deurwaarderskantoren en als horecaondernemer, ben ik in het onderwijs terecht gekomen, en in 2001 op Sintermeerten begonnen als docent assistent. Eerst hoofdzakelijk als “su” bij het opvangen van klassen in de onderbouw, en later ben ik via het assisteren bij het decanaat terecht gekomen bij de stageprojecten voor de 3de klassen en even later bij de maatschappelijke stages. In 2008-2009 heb ik bij Fontys Tilburg een korte bachelor Loopbaanontwikkeling en -coaching gevolgd. Daarom lijkt het me interessant en leuk om dit nu ook in te kunnen zetten als coach voor jullie in het traject JBA - Science Technology, om op die manier iets voor een van jullie te kunnen betekenen.

Verder nog Jos van Essen, hoofd ICT bij Sintermeertencollege en Jeroen Vegter, sectordirecteur van SMC.

Externe coaches:

Olga Godschalk – projectleider grote evenementen op gebied van kunst, mode, muziek, Microkrediet voor Moeders

Fanny Koerts – medeoprichter Up to Us / Jimmy’s: (bekroonde) winkels waar jongeren elkaar helpen om dingen voor elkaar te krijgen. Een van de grondleggers van ‘Durf te vragen’, zowel online als live. 

Jan van Leeuwen – werkt bij Marant Interstudie. Begeleidt heel wat directieleden, teamleiders en docenten ook binnen SVO|PL bij hun persoonlijke groei en ontwikkeling als professional.

Aimée Dalemans – docent Nederlands, taalcoördinator en interne coach op Niekée in Roermond. Directeur/eigenaar Gibbon Coaching & Trainingen. Als externe coach o.a. verbonden aan het Leerlingentraject Leerlab Leerling eigenaar leerproces (Leerling2020|School/Info|VO-raad).

Erno Mijland – werkt voor Innofun: innovatie in leren en ontwikkelen, auteur van diverse boeken, o.a. over games in het onderwijs, keynote op festivals, heeft thuis een eigen universiteit…

Jolanda Berendrecht – projectleider Voortgezet Onderwijs van het Ministerie van OCW met groot netwerk in Den Haag en onderwijswereld.

Tom Kniesmeijer – eigenaar TKS Trends & Strategy in Amsterdam. Specialist in trends en toekomstgerichte strategie. Bedenker van de jaarlijkse Trendrede.

Inge Pouw - Ik ben begeleider Passend Onderwijs (pedagoog) en coach. Ik ben direct en open in de communicatie, vind het een uitdaging om mensen te inspireren en ik werk graag samen met anderen. Mijn interesses zijn het coachen van jongeren en volwassenen, lezen, zingen, carnaval, gezellig met vrienden bij elkaar zijn, wandelen.

Interne coaches:

Femke Kettenis - De fase waarin het ontwikkelen van je eigen identiteit centraal staat, de adolescentiefase, vind ik elke dag fascinerend. Dit maakt mijn werk als coördinator Ondersteuningsteam op het Charlemagnecollege, locatie Eijkhagen, zo leuk! Nieuwsgierigheid is mijn drijfveer; naar mensen, naar hun drijfveer en naar de invloeden hierop. Ik ben benieuwd naar deze JBA-leerlingen, hun drijfveer en plannen; zodat zij vol zelfvertrouwen en zelfkennis hun eigen plan voor de toekomst kunnen maken. 

Nathalie Crapanzano  - Naast lesgeven in de Franse taal houd ik me sinds drie jaar bezig met (hoog)begaafde leerlingen, en leerlingen die graag een extra activiteit willen doen vanuit hun passie of interesse. Voor vervolgstudies en je zelfredzaamheid in de moderne maatschappij is het steeds belangrijker je breed te ontwikkelen, en reflectief met deze ontwikkeling om te gaan d.m.v. portfoliovorming. Mijn interesses: onderwijsinnovatie, filosofie, literatuur, cultuur en wetenschap. 

Jos van Eyk  - rector Charlemagne College / Eijkhagen sinds november 2012. Na mijn studie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag ben ik als docent muziek begonnen aan het St. Maartenscollege in Voorburg. In de periode als rector van het Stedelijk Gymnasium in Leiden haalde ik m’n master ‘Management in Education’ aan de TiasNimbas Business School. In de Randstad gaf ik al diverse keren leiding aan grootschalige muziekproducties voor amateurgezelschappen. 

Peter-Paul Lenssen - Onderwijsdirecteur havo, bedenker van onderwijs, oplossingsgericht en in staat om processen te sturen, te volgen en aan te geven waar wat en hoe het beter kan. Ik ben dagelijks bezig om mensen (leerlingen en medewerkers) te inspireren, goed te laten functioneren en zijn/haar kwaliteiten optimaler te laten benutten. Creatieve denker en doener  vanuit mijn docentschap beeldende vormgeving en kunst/cultuurgeschiedenis. Mijn omgeving kennen, ondernemend zijn en kansen benutten met lef (leren en fouten durven te maken) is mijn credo! 

John Reumkens - Onderwijsdirecteur atheneum, initiatiefnemer Technasiumonderwijs, docent bètavakken (scheikunde, natuurkunde en het Technasiumvak onderzoeken en ontwerpen). Analyticus, resultaatgericht. Managementcoach. De wereld is nu en zeker in de toekomst tot op zekere  hoogte maakbaar. Kritische denkers zijn hierbij onmisbaar.

Paul Thönissen –  Sinds 2011 rector van het Sintermeertencollege, was daarvoor docent Duits en lid van de schoolleiding  in Maarssen en vanaf 2002 rector van het Eijkhagencollege/Charlemagne College in Landgraaf. Ik heb in 2013/14 bij de VO-academie een opleiding tot coach doorlopen. 

Meggie Peeters – Sinds 2003 werkzaam op het Sintermeerten College als docent geschiedenis en aardrijkskunde en mentor van 2 HAVO. Samen met 10 collega’s van verschillende scholen van SVO|PL bezig met de ontwikkeling van een totaal nieuw schoolconcept, dat in augustus 2016 ook echt van start gaat in Heerlen. 

Arthur Prakken heeft klassieke en Italiaanse taal- en letterkunde gestudeerd en is als afdelingsleider vwo-bovenbouw en als docent klassieke talen verbonden aan het Sintermeertencollege. 

Guido Timmermans - werkzaam als docent aardrijkskunde en decaan havo op het Sintermeertencollege . Daar verzorg ik ook het project Onderzoeksvaardigheden en doe ik onderzoek in het kader van de Academische school. Daarnaast heb ik jarenlange ervaring op de Open Universiteit op het gebied van onderzoek en cursus ontwikkeling op het vakgebied van de natuurwetenschappen.

Geertje Gellen -docente levensbeschouwing en maatschappijleer en tevens al jarenlang  betrokken bij leerlingbegeleiding. 

Theo Wismans – docent Levensbeschouwing en Gelukskunde van locatie   Brandenberg. Heeft een groot netwerk (zowel regionaal als landelijk), verbonden aan TEDx, ruime ervaring in het begeleiden van leerlingen, spreker, contentbeheerder van site Operation Education, medeauteur Slimmerkunde en Gelukskunde. 

Ank Gardeniers – Schiffelers, docent economie op locatie Brandenberg. Een van de 10 innovatieve docenten die op dit moment een nieuwe school binnen SVO|PL bedenken, geeft danslessen bij Slide Dans in  Landgraaf. Grote fixer: zij bedenkt heel snel en vaak creatieve oplossingen, breed netwerk. 

Wim Horsch – beleidsadviseur van het College van Bestuur van SVO|PL, groot netwerk met name in de euregionale en Europese onderwijswereld, projectleider van een schooloverstijgend project om ook in de toekomst in Limburg verzekerd te zijn van voldoende docenten, specialist in buurttaal en subsidieaanvragen. 

Danny Kokol – Hoofd ICT SVO|PL. Veel ervaring op het strategische en tactische vlak van het gehele i-domein. Tevens veel ervaring met alle vormen van aanbesteden/inkoop en vendormanagement. Beschikt over een uitgebreid en kwalitatief netwerk. Motto: ‘Make IT simple, keep IT simple.’ 

Tjeu Seeverens – Beleidsadviseur onderwijsvernieuwing en pr/communicatie SVO|PL, creatief leider van de TalentenAcademie, adjunct-hoofdredacteur van vakblad De Voetbaltrainer, groot netwerk op allerlei gebieden. Bedenker van o.a. Slimmerkunde, Gelukskunde, deze JBA en auteur van 14 sportboeken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten