JBA

In januari 2016 startten Nathalie Crapanzano (coördinator excellentieprogramma Charlemagne College/Eijkhagen), Arthur Prakken (afdelingsleider bovenbouw vwo Sintermeertencollege), John Reumkens (Onderwijsdirecteur Atheneum van de Scholen van het Bernardinuscollege) en Tjeu Seeverens (TalentenAcademie SVO|PL) met de schooloverstijgende Junior Bildung Academie SVO|PL (JBA). Dat is een uitdagende leeromgeving buiten de schoolmuren voor leerlingen uit de bovenbouw van de Scholen van het Bernardinuscollege, Eijkhagen (CMC) en Sintermeertencollege. Het gaat om leerlingen die extra getalenteerd zijn en van wie we inschatten dat zij bereid zijn om naast hun reguliere schoolwerk tijd en energie te investeren in hun eigen persoonlijke ontwikkeling en curriculum. 
Dit initiatief nemen we mede in het licht van de hedendaagse ontwikkeling waarbij persoonlijke ontplooiing op sociaal en intellectueel terrein en het verricht hebben van extra activiteiten op dit gebied een steeds belangrijker aspect is op de arbeidsmarkt en als mogelijk toelatingscriterium bij een vervolgopleiding aan universiteit of hogeschool.



Doelstelling van de Junior Bildung Academie SVO|PL
Bildungflow is de naam die wij geven aan een context waarin deze leerlingen zich veilig en vrij voelen, waardoor ze worden geïnspireerd en gemotiveerd om te reflecteren, experimenteren en bovendien verantwoordelijkheid te nemen voor zowel zichzelf als de ander. Het gaat hierbij om persoonlijke ontwikkeling, waaronder wij zowel de ontwikkeling van het individu bedoelen als de ontwikkeling van het individu binnen een groep. Zodoende is er binnen de bildungflow sprake van een onderscheid tussen enerzijds de groepsdynamiek (dat de leerlingen zich veilig en vrij voelen en verantwoordelijkheid dragen), en anderzijds het ontwikkelingsgedrag (dat leerlingen reflecteren en experimenteren). Er wordt gebruik gemaakt van coaches en leermeesters die leerlingen beter in staat stellen om breder en met meer diepgang naar zichzelf en maatschappelijke vraagstukken te kijken en ondernemendheid en leiderschapsskills te ontwikkelen.

Tijdsinvestering
De tijdsinvestering voor de leerlingen bedraagt 6 - 7 dagen per schooljaar. Voor de leerlingen die bij de start van het programma in het tweede deel van het schooljaar deelnemen wordt een investering van 3-4 dagen verwacht. De activiteiten zijn voor een deel onder schooltijd gepland en ook kan worden uitgeweken naar een avond, een zaterdag of een dag in de vakantie. 

Basisprogramma en maatwerk
50% van de activiteiten bestaat uit een vastgesteld basisprogramma voor alle deelnemers. De andere 50% bestaat uit maatwerk.


Certificering
De leerling ontvangt na het doorlopen van het programma een certificaat, waarin de activiteiten gedetailleerd worden beschreven opdat dit certificaat van waarde is voor het curriculum vitae en portfolio van de deelnemer.

Faciliteiten en verplichtingen
De leerling wordt tijdens de activiteiten van de Junior Bildung Academie vrijgesteld van de dan door de eigen school geplande schoolactiviteiten, want de activiteiten van de Junior Bildung Academie zijn onderdeel van zijn persoonlijk curriculum (vrije ruimte). De leerling zorgt ervoor dat de gemiste lesstof/leerdoelstellingen op eigen initiatief worden ingehaald. Dit laatste altijd vooraf aan de activiteiten in overleg met de betreffende vakdocenten. Na aanmelding is deelname aan de afzonderlijke activiteiten niet meer vrijblijvend. Als er sprake is van overmacht denken leerling begeleiding na over een passende vervangende activiteit, zowel qua inhoud als tijdsinvestering. 

Kosten
Er zijn voor de ouders en leerlingen geen extra kosten aan de activiteiten van de Junior Bildung Academie verbonden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten