Leermeesters (algemeen)

In het Bildungstraject is een leermeester een door de leerling gekozen inspirator. De leermeester geeft de leerling inzicht in zijn/haar vakgebied en helpt de leerling verder met de leervraag. Samen denken ze ook na over welke actie(s) een leerling na afloop van het gesprek kan ondernemen om ook iets met die kennis te DOEN.

Rol leerling
Voor het ontmoeten van de leermeester.
Waar wil ik meer over weten? Wie kan mijn leermeester zijn?
Wanneer ga ik mijn leermeester ontmoeten? Live, skypen of telefonisch?
Wat wil ik weten?
Organiseren van de ontmoeting.

Na het ontmoeten van de leermeester:
Wat kan ik DOEN met de kennis die ik in de ontmoeting met de leermeester heb opgedaan.

Eindresultaat:
Een elevatorpitch van 5 minuten (motivatie keuze leermeester, traject van verdieping, opgedane inzichten, wat neem je als belangrijkste leerervaringen mee).
Het vastleggen van het leerproces en het eindresultaat in max. 600 woorden. De vorm is vrij (vlog, blog, verslag, fotoserie met toelichting, etc.)

Rol leermeester
Liefst 1 uur vrijmaken om een gesprek aan te gaan met een leerling van de Junior Bildung Academie (live/skypen)/. En aan het einde van het gesprek samen met de leerling nadenken over hoe het resultaat van gesprek kan worden omgezet in een (vervolg)actie door de leerling.

Dit zijn de nieuwe leermeesters van 2017:

Ana Aguirre – Jonge onderneemster uit Baskenland (Spanje) die tot en met juli in Parkstad is om mee te werken aan de opstart van MTA Heerlen, een nieuwe HBO-opleding voor jonge ondernemers met lef. Het motto is: ‘Learning business by doing business’. Ana reist de hele wereld door om jonge mensen te interesseren in maatschappelijke projecten, die ook nog eens geld opleveren. Grijp die kans om haar nu in Heerlen te ontmoeten.






Lars Rompen – Hij is de grote man achter MTA Heerlen, een nieuwe HBO-opleiding die helemaal anders is dan welke opleiding in Nederland ook. Bedoeld voor aankomende jonge ondernemers die maatschappelijk betrokken zijn. Je kunt Lars ook inschakelen om een gesprek aan te gaan over samenwerken, kennisdeling en het ontwikkelen en vooral realiseren van nieuwe ideeën. 






Chloë Rutzerveld - werkt aan het voedsel van morgen. Met behulp van een 3D-printer creëert zij volledig eetbare ecosysteempjes en heeft daarmee al wereldwijd bekendheid vergaart. Ze maakte in haar leven al eigenzinnige keuzes door tegen adviezen van anderen in vooral ook haar hart te volgen. Ze gaf vorig jaar een zeer gewaardeerde workshop (zie tabblad Nieuws) voor de JBA-groep. Wie haar kiest als leermeester, maakt hoe dan ook een bijzondere ervaring mee.

Janco Grassère –  Zijn bedrijf Grasswoods helpt mensen om hun ideeën echt waar te maken. De ene keer in het onderwijs, dan weer in de zakenwereld of bij de overheid. Probleemoplosser van nature. Expert in businessmodellen, werkte tien jaar lang  succesvol in de IT-wereld, maar besloot toch zijn hart te volgen en een eigen bedrijf te starten, samen met een andere leermeester, Egid Vanhoutem.






Anita Bastiaans – geeft o.a. leiding aan Athos Eet-Maakt-Doet in Maastricht. Dat is een ontmoet – en ontwikkelplek, waar mensen kunnen en mogen meedoen naar vermogen en waar men elkaar echt kan ontmoeten. Buurtbewoners, vluchtelingen, mensen die maar moeilijk aan werk komen, bezoekers van het restaurant. Iedereen is welkom en voor velen is het een veilige thuis- en werkwereld. Je zult enthousiast worden. Over het Athos-concept en Anita.





Remy Bordewin - was in 2012 al ondernemer van het jaar toen hij de formule bedacht van spiegels met wisselende reclame-uitingen voor horecazaken, maar ook scholen (Admirror). Net als Chloë oud-leerling van Eijkhagen. Creatief, verbaal sterk, maatschappelijk betrokken, slimme zakenman.







Ellen Laeven – Directeur/ kwartiermaker Sociale Innovatie van Zuyd Hogeschool. Zij vindt dat Zuyd zich nog sterker moet maken om de kennis van studenten in te zetten voor wat er buiten de hogeschool allemaal in de maatschappij gebeurt. Zo onderzoeken 100 studenten in de Kerkraadse wijk Heilust wat de bewoners nu zelf echt willen wat er met hun wijk gebeurt. Bevlogen, positief, enthousiast, doener.







Bart Temme – bedenker van de deurbel-methode. ‘Bel bij mensen gewoon aan en ga in gesprek. Dan weet je precies wat er leeft.’ Gelooft niet in dikke rapporten en ambtenaren achter hun stoel of loket. Bedenker van succesvolle wijkprojecten. Maakt ook apps voor het onderwijs en kent de hele jongerencultuur in Parkstad. Als je hem uitkiest, is de kans groot dat je op de Brightlands Campus in Heerlen komt, want daar is zijn bedrijf. 


Ook zijn de meeste leermeesters van vorig jaar nog beschikbaar:



 
Astrid Roebroeck-Pinckaers - directeur/eigenaar Ricoh Document Center Limburg

Jochum Damstra– filosoof, founder ‘Springstof’ (educatieve onderwijsprogramma’s met video, animatie etc.) Creative director van LEV Amsterdam, verbonden aan Human TV.

Martijn Aslander – houdt zich elke dag bezig met het verbinden van mensen, ideeën en informatie. Heeft enorm netwerk en is de grootste fixer van Nederland. Auteur van Easycratie en Nooit Af, waarin de snelle ontwikkelingen in onze maatschappij heel helder worden beschreven.

Fanny Koerts – medeoprichter Up to Us / Jimmy’s: (bekroonde) winkels waar jongeren elkaar helpen om dingen voor elkaar te krijgen. Een van de grondleggers van ‘Durf te vragen’, zowel online als live.

Jan van Leeuwen – werkt bij Marant. Begeleidt heel wat directieleden, teamleiders en docenten ook binnen SVO|PL bij hun persoonlijke groei en ontwikkeling als professional.

André Stijns – Manager Productinnovatie bij Thomas Regout in Maastricht, gitarist.

Dirk de Boe – creatieve vernieuwer in Belgisch onderwijs, auteur van o.a. Edushock, keynote op grotere evenementen – geeft workshops over brainstormtechnieken en creativiteit.

Jolanda Berendrecht – projectleider Voortgezet Onderwijs van het Ministerie van OCW met groot netwerk in Den Haag en onderwijswereld.

Erno Mijland – werkt voor Innofun: innovatie in leren en ontwikkelen, auteur van diverse boeken, o.a. over games in het onderwijs, keynote op festivals, heeft thuis een eigen universiteit…

Egid van Houtem – expert als het om nieuwe digitale ontwikkelingen gaat en (maatschappelijke) games, vooral ook voor onderwijs. Groot netwerk in  Parkstad. Mede-eigenaar bedrijf Grasswoods, in het leven geroepen om mensen te ondersteunen om hun ideeën ook echt waar te maken. 

Alette Baartmans - creative director Thomas and Charles Amsterdam, verbonden aan GeenSchool, dat als doel heeft onderwijs slimmer, beter en leuker te maken. Wil graag leermeester ‘fixen’ voor de JBA-leerlingen zijn.

Lotte de Rooij – wil net als Alette leermeester ‘fixen’ zijn. Lotte ontwerpt en organiseert (nieuwe) omgevingen waar leren/ontwikkeling plaats kan vinden en heeft  een achtergrond in de informatietechnologie.

Claire Boonstra – bedacht ooit Layar (augmented reality), lid Young Global Leaders Class en World Economic Forum en oprichtster Operation Education, een platform voor bijna alle onderwijsvernieuwingen in Nederland en ook voor een deel in het buitenland. Enorm netwerk. 

Rob van der Poel – duurzaam leren en sociale innovatie, verbonden aan NIVOZ en hetkind.org, het grootste onderwijsplatform in Nederland. Journalist/columnist/ blogger.

Chris Wiesen - Docent geschiedenis en maatschappijleer op CMC/ Eijkhagen. Ontwikkelingen op nationaal en internationaal gebied kunnen verklaren, vanuit een politiek-sociologische invalshoek, daar wil hij het graag met je over hebben. Op een hele aparte manier. Laat je verrassen.

Sarina Hoogendam –  Zet zich in voor kinderen in probleemwijken, o.a. in Rotterdam. Intern Begeleider geweest op het Educatief Centrum, waarbij ze onder andere verantwoordelijk was voor het implementeren van leerlijnen binnen zeven leerwerkbedrijven. Bekende onderwijsauteur en –blogger o.a. op hetkind.org).

Juliëtte van Dijk- Jansen – Irisz Training & ontwikkeling. Houdt zich o.a. bezig met leren voor en scholen van de toekomst. Betrokken bij de Nieuwe Thermen en andere onderwijsvernieuwingen in Limburg. Kan erg goed luisteren en mensen verder helpen en stimuleren om hun hart te volgen.




1 opmerking:

  1. Wat een mooie lijst met leermeesters. Moeilijk kiezen....
    Succes en veel plezier!
    Andre Stijns
    Voor: produktontwikkeling, creatief denken, brainstormen, marketing, marktstrategie, patenten, gitaarspelen, teken, schilderen, koken, opeten,.....

    BeantwoordenVerwijderen