Nieuws

Geslaagd festival 

Op 28 oktober 2017 vond in Zeezicht in Heerlen-Noord het, door de groep Culture & Society  geheel zelfstandig georganiseerd festival plaats. In het foto- en tekstverslag staat het hele proces en het festival zelf beschreven.












Foto-album kick-off

Met een geslaagde kick-off in het National Gegraphic Theatre en Design Museum in Kerkrade begon op 21 februari het tweede jaar van de Junior Bildung Academie van SVO|PL. Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Bekijk het foto-album maar eens, inclusief een kort verslag.



De officiële kick-off van JBA 2017 vindt op dinsdagmiddag 21 februari plaats in het Museumplein Limburg in Kerkrade. 

De leerlingen worden om 13.00 uur verwacht bij de hoofdingang aan de kant van het station. Ouders zijn vanaf 16.45 uur welkom in het National Geographic Theater. Het programma eindigt om 18.00 uur.

Dit mag je verwachten:



Groep Science & Technology (27 leerlingen)
13:15 uur Workshop Design Thinking in Ask/ Imagine Lab Cube design museum
15:00 uur Vrije rondgang Cube design museum
16:00 uur Presentatie Zuyd Hogeschool in National Geographic Theater
16:45 uur Gezamenlijke programma in National Geographic Theater met  o.a. keynote (Fred Manders), formuleren leervraag en afsluitende borrel

Groep Culture & Society (20 leerlingen)
13:15 uur Presentatie in National Geographic Theater
13:45 uur Vrije rondgang Cube design museum
15:15 uur Workshop Design Thinking in het Ask/ Imagine Lab Cube design museum
16:45 uur Gezamenlijke programma in National Geographic Theater met  o.a. keynote (Fred Manders), formuleren leervraag en afsluitende borrel

6 februari 2017: het tweede jaar is gestart!

Om elkaar meteen goed te leren kennen, was de eerste JBA-activiteit voor de tweede lichting van ‘Bernardinus, Sintermeerten en Eijkhagen’ in Arnhem. Daar vond voor leerlingen van scholen uit het hele land een inspiratiesessie plaats om in hun eigen omgeving te gaan werken aan duurzaamheidsprojecten (een initiatief van de ‘Sustainable Chain Gang’). Trendwatcher en bekende TEDx spreker Ruud Veltenaar ging in Arnhem ook met de JBA- leerlingen aan de slag. 

Leerlingen vonden het vooral inspirerend en interessant wat de spreker Ruud Veltenaar te zeggen had over de actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. ‘Dat zet je wel aan het denken’, hoorden we hen vaak zeggen. Het advies van Veltenaar aan de jongeren was: wees van meerwaarde en focus op creëren, ga voor het helpen van anderen en niet puur voor eigen belang. Dat zal uiteindelijk ook meer voldoening en ‘rijkdom’ met zich meebrengen in je leven. 


Dit is een citaat uit het verslag van Dewi Gosenson, leerling CMC/Eijkhagen, gemaakt op de terugreis: “Veltenaar gaf  mij de belangrijke tip mee dat je niet iets moet doen omdat je succesvol wilt zijn, maar omdat je het interessant vindt en je er goed in bent. Hij vertelde dat de kleinste ideeën kunnen uitgroeien tot de grootste bedrijven en dat veel van die mensen begonnen met iets om te wereld een beetje te verbeteren, en niet omdat ze er veel geld mee wilden verdienen of beroemd wilden worden. Door zijn presentatie ging ik zelf veel meer nadenken over hoe ik de wereld op dit moment zie (…).En ook over hoe ik een bijdrage kan leveren aan het gelukkig maken van iemand.” 

25 november 2016: de Finale in Bilzen

Afsluiting eerste jaar JBA
Vrijdag 25 november werd afgesloten met het uitreiken van de certificaten in het Belgische Bilzen. Waarom daar? Een activiteit van de JBA vindt bijna altijd op een ongebruikelijke en onbekende locatie plaats. Ook dat hoort bij de ontdekkingstocht. In Bilzen ligt abdij / kasteel Alden Biesen. Een prachtige locatie, net over de grens bij Maastricht. Een broedplaats voor cultuur, een lokaas voor levensgenieters en wandelaars. Sinds enkele weken is het ook de plek waar je naar toe kunt voor een visueel spektakel, waarbij historie en moderne technologie elkaar versterken.  

Met een tablet in de hand en een hoofdtelefoon op je oren maakten de JBA'ers en hun begeleiders in het donker en bij vrieskou een multimediale tijdreis door 800 jaar geschiedenis, met aan het einde een lasershow als de finale voor het eerste jaar JBA.


















De laatste vijf foto's in bovenstaande serie zijn van Bilzen Mysteries

Eerder op de avond hadden per school de begeleiders hun leerlingen toegesproken en aan hen gepersonaliseerde certificaten uitgereikt, waarop natuurlijk getoost werd. 

















Ook kreeg iedereen naast het certificaat de officiële JBA-pin opgespeld:





23 november: workshop design thinking

Op woensdag 23 november bezochten de JBA-leerlingen het Cube Design Museum op het Museumplein in Kerkrade.  Dat is het eerste museum van Nederland dat volledig is gewijd aan design. Cube toont design dat impact heeft op de wereld.

Na een bezoek aan het museum volgde er een workshop Design Thinking. Op basis van de drie principes van Design Thinking - ASK, IMAGINE & CREATE - zochten de JBA-leerlingen naar oplossingen voor de te geringe belangstelling onder jongeren voor donorregistratie. 
11.1 miljoen mensen in Nederland hebben zich namelijk nog niet geregistreerd in het donorregister. Dit is 60% van de totale bevolking. Jaarlijks kost dit zo'n 150 levens. De oplossingen werden vooral gezocht in het anders communiceren met jongeren over donorregistratie.   









10 oktober: Leren Presenteren

'Ik wil graag leren (beter te) presenteren'. Die wens kwam vaker terug bij de leervragen en in de gesprekken met de coaches en/of leermeesters. Dus gaf op 10 oktober niemand minder dan Rick Koster (1976) hierover  een uitgebreide workshop met veel praktijkopdrachten.

Rick Koster brengt zijn presentatietechnieken wereldwijd ook over op politici en topmanagers uit het bedrijfsleven. Maar binnen SVO|PL werkt hij bijvoorbeeld ook met startende docenten en hun oudere collega's die bijvoorbeeld op informatieavonden presentaties houden.

Tijdens de workshop leerde Rick de JBA-leerlingen eerst waarom het zo belangrijk is om als spreker dicht bij jezelf te blijven. Het publiek herkent en waardeert namelijk altijd authenciteit. De volgende stap is dan hoe je vanuit die eigen kracht met enkele tools nog krachtiger kunt overkomen. Hoe maak je contact met het publiek, hoe sta je stevig, hoe gebruik je je handen, wat zegt je lichaamstaal, welke ondersteunende middelen kun je inzetten, waarom moet je blijven staan als je applaus krijgt? Er werden video-opnames gemaakt: positieve kwaliteiten werden uitvergroot, uitdagingen naar elkaar geformuleerd en zelfreflectie toegepast. Aan het einde van de middag hield iedereen op basis van wat was geleerd een pitch voor een publiek.

Meer over Rick Koster:
In 2000 studeert Rick af in Neurobiologie en in Beleid, Management & Ondernemerschap aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Dat jaar begint hij bij De Presentatie Groep waar hij persoonlijke trainingen en programma’s geeft in onder andere presentatie, mediacontact en feedback geven/ontvangen. Rick is regelmatig dagvoorzitter, spreker over leiderschapscommunicatie en moderator van het World Café voor Novella Media.

Aan de Vrije Universiteit haalt Rick in 2004 zijn onderwijsbevoegdheid voor biologie. Vijf jaar geeft hij biologie, natuurkunde en scheikunde op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer. Daar ontmoet hij Dick Middelhoek waarmee hij in 2007 Arrendi opricht om docenten, teamleiders en directeuren in het onderwijs te trainen en coachen.

Sinds 2002 ontwerpt en begeleidt Rick samen met een groep ervaren internationale trainers en coaches leiderschapsprogramma’s in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Rick werkt vanaf dan ook als trainer voor onder andere Avicenna, PBLQ en Speak to Inspire. In 2013 start Rick zijn eigen onderneming waar hij zijn activiteiten voortzet met meer focus op leiderschap, dialoog, diversiteit, teamontwikkeling en creativiteit.



In gesprek met leermeesters en coaches

Na de ontmoetingen met Martijn Aslander, de filosofen en andere bijzondere mensen tijdens het Brainwash-festival in Den Haag en de avond met de Trendwatchers kwam bij het vervolg meer het initiatief bij de leerlingen te liggen. Zij vonden het niet makkelijk om een goede leervraag te formuleren en daarbij een passende coach en leermeester te zoeken. Op dit blog vindt u onder twee aparte tabbladen meer info over de rol van de leermeesters en coaches. 

Geslaagde Trendwatchers-avond JBA






Op 18 april vond in het Auditorium van Bernardinus voor ruim 60 bezoekers de eerste Trendwatchers-avond van de JBA plaats. Het meest tot de verbeelding sprak de keynote van de 23-jarige food & concept- designer Chloé Rutzerveld aan, voormalig leerlinge van Eijkhagen. Hieronder vind je haar presentatie. Na afloop daagde Chloé leerlingen en andere bezoekers uit om al brainstormend zelf technologie aan maatschappelijke thema's te koppelen en daarover een korte presentatie te geven. Na deze dia's tref je ook meer info van de andere keynotes aan.




































Alvast enkele links als voorbereiding op Yama Saraj

1. De toekomst van werk: 






<< 3. The story of solutions,  
(Nederlandse ondertiteling via settings)

4. Mooi artikel en presentatie over de overgangsfase waar Jan Rotmans het over heeft: 


6. Festival 4 changemakers waarbij Yama zelf betrokken is

18 april: Trendwatchers-avond

De derde gezamenlijke activiteit voor de JBA'ers is op maandag 18 april 2016 van 18-21 uur een trendwatchavond in het Auditorium van het Bernardinuscollege. De keynotesprekers op deze inspiratieavond over de toekomst zijn:

Loek van der Heide
1. Loek van der Heide en Edith Hagedoren. Zij schetsen hoe het in de toekomst in de zorg gaat uitzien. Zorg op afstand en zorg met inzet van robots. Wat moeten we ons erbij voorstellen? Loek en Edith nemen de technologie ook mee.

Chloé Rutzerfeld
2. Chloé Rutzerveld, oud-leerlinge van Eijkhagen, reist als food designer de wereld rond om overal haar verhaal te vertellen over het voedsel in de toekomst en de invloed van technologie, design en wetenschap daarop. Zo houdt zij zich bezig met het 3D- printen van voedsel. 

3. Yama Saraj, ooit als vluchteling uit Afghanistan in Nederland beland. Studeerde technische bedrijfskunde en ontwikkelingseconomie in Tilburg om ooit iets voor zijn land van herkomst te kunnen betekenen. Werkt nu in het Madlab in Eindhoven. Yama helpt jonge techno startups met groeien. Op 18 april laat hij technologie zien, vertelt hij o.a. wat het leven van een zzp'er inhoudt en hoe je online (gratis) heel slim kunt worden.

Het programma is als volgt:

17.30 uur De leerlingen van JBA infomeren over hun coachtraject en het traject met hun leermeester (in groepjes). Er zijn broodjes, koffie en thee aanwezig.

De ouders van deze leerlingen worden ontvangen in de personeelskamer met koffie/thee.

18.00 uur Start bijeenkomsten met trendwatchers in het auditorium (voor zowel leerlingen als ouders). Er zijn ook externe gasten aanwezig. Na de deze bijeenkomst worden de JBA-leerlingen in gelegenheid gesteld om met een van de trendwatchers aan de slag te gaan (verdieping)

21.00 uur De avond wordt rond 21.00 uur afgesloten met een drankje in de Max van der Schoot-zaal (leerlingen, organisatoren, gasten en de trendwatchers).

Tweede activiteit: deelname aan Brainwash-festival in Den Haag


Zaterdag 27 februari 2016 staat de tweede gezamenlijke activiteit van de JBA op het programma: samen naar het (uitverkochte) Brainwash Festival in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Dat wordt een bijzondere dag, let maar op!

* Bespreek met je ouders onderstaand programma, met name de eindtijd.
* Neem een ID-bewijs of paspoort mee (dit is nodig bij je treinkaart, deze zijn op naam en geboortedatum aangemaakt).
* Voer als goede en vooral ook handige voorbereiding de opdracht onder het programma uit.
In de mail is het 06-nummer van je ‘schoolbegeleider’ opgenomen. Plaats dit telefoonnummer met naam in je mobiele telefoon. Mocht het nodig zijn, dan kun je met een van de begeleiders contact opnemen.

Programma:
* Vertrek om 8.44, spoor 5, station in Heerlen. Je wordt uiterlijk om 8.35 uur op spoor 5 verwacht. Je ontvangt van de heer Reumkens je treinkaart.
* Aankomst Den Haag omstreeks 11.22 uur.
* 12.00-13.00 uur lunchtijd. Je dient zelf voor het eten en drinken op deze dag te zorgen. Afspraken worden ter plekke gemaakt.
* 13.00 uur bezoek Brainwash festival.
* Tussen 18.20-19.00 is de terugreis gepland.
* Rond 21.30 uur is de aankomst op het station in Heerlen.

Opdracht: Via onderstaande link kom je bij de website van het Brainwash Festival. http://brainwashfestival.nl
In het hoofdmenu van deze website tref je onder andere de rubrieken programma en blokkenschema aan. Maak voor jezelf een middagoverzicht van de programmaonderdelen waaraan je gaat deelnemen. Neem dit overzicht uitgeprint mee, of zet hem in je telefoon. Uiteraard is het ook interessant om een aantal van de bijgevoegde artikelen te lezen.
Geniet zaterdag samen met ons van een inspirerende dag!

Met vriendelijke groet,
Mevr. Crapanzano en de heren Prakken, Seeverens en Reumkens



Twee reacties na afloop:

"Ik heb op het Brainwash festival een enorm leuke dag beleefd. Ik heb onder andere lezingen bijgewoond over romantiek, de islam en welsprekendheid. Vooral deze laatste sloot aan op een van mijn leervragen, namelijk ‘Hoe onderhoud ik een goed gesprek’. Wat ik in die lezing had geleerd, heb ik tijdens de lezing erna meteen toe kunnen passen, toen het publiek aangemoedigd werd om met buurman of buurvrouw gedachten te delen over het desbetreffende onderwerp. Daarnaast heb ik ook dingen geleerd die me nu al hebben geholpen op persoonlijk (emotioneel) gebied.

Ik heb het meest genoten van de lezing ‘Hoe vind ik de ware?’. Niet omdat de verstrekte informatie zo hoogstaand was, of omdat ik zo’n hopeloze romanticus ben, maar door het gesprek dat ik tijdens deze lezing heb kunnen voeren met mijn buurman. Dit was een man van tweede helft dertig, een leeftijdsverschil van grofweg twintig jaar, maar we bleken op allerlei gebieden toch hetzelfde te denken. Dit verbaasde mij enigszins.

Ik was ook blij te horen dat ik zowel als coach en als leermeester mijn eerste keuze heb gekregen, ik kan niet wachten om verder te gaan met dit project!"

Quinlan Rijks


Het allereerste wat mij opviel aan het festival was dat het iets bijzonders was, ik had wel hierbij een andere opzet verwacht ( hiermee bedoel ik dat de ruimte's waarin de sprekers aanwezig zouden zijn meer apart van elkaar liggen.) Het allereerste programma waaraan ik mee deel nam was Het filosofisch kwintet, ik wist persoonlijk dus niet dat dit echt werd uitgezonden op NPO2 dus het was erg interessant om mee te maken hoe bijvoorbeeld de promofilmpjes werden gemaakt etc.  Het onderwerp bij dit programma vond ik erg interessant, het ging namelijk over de onafhankelijkheid van de journalistiek in Nederland. Helaas , hebben ze niet concreet antwoord gegeven op deze vraag en ondanks dat ik het niet met alle standpunten eens was , was het boeiend om dingen eens te bekijken vanuit een andere invalshoek. Ook ben ik naar een paar onderdelen gegaan van the school of life, wat mij  voornamelijk aansprak omdat het gericht was op de toekomst en voor de (ver)volgende generatie's die bijvoorbeeld ons land moeten besturen en andere delen hiervan bekeken. In het algemeen vond ik het een boeiend festival zeker omdat ik eerst er geen beeld van had van hoe het zou zijn, het was leerzaam en had veel boeiende onderwerpen waarbij iedereen wel aanknopingspunten had.

Lieve Otten, leerling Bernardinus


KICK-OFF JBA / 28012016

Met een inspirerende en verrassende keynote van Martijn Aslander ging donderdag 28 januari in het Filmhuis in Schunck de nieuwe Junior Bildung Academie van SVO|PL van start. Bedoeld om excellerende leerlingen van Bernardinus, Sintermeerten en Eijkhagen te stimuleren om extra te investeren in persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid. Jan Meens van het College van Bestuur nam de opening voor zijn rekening met een bevlogen speech. Jette Thönissen vertelde vervolgens hoe zij als studente zelf ervaart hoe belangrijk het voor je cv  is om tijdens je studie extra activiteiten te ontplooien. ‘Met alleen een hoog cijfer onderscheid je je te weinig, ‘ hield Jette de leerlingen voor. Deze eerste bijeenkomst werd afgesloten met een netwerkborrel en een gezamenlijk programma voor ouders en leerlingen.

Klik op het officiële fotoalbum van deze kick-off. De foto's zijn gemaakt door Kevin Cordewener, leerling van locatie Brandenberg. 




   
Tijdens de kick-off stelden de leerlingen zelf groepen samen op basis van de volgende rollen, bedacht door mensen van Geen School van de leermeesters Alette Baartmans en Lotte de Rooy:

De Ideeën-kanon / Bedenker
Extravert
Op zoek naar ideeën
Enthousiast
Nieuwsgierig
Communicatief

De Knaller / Regelaar / Fixer
Assertief
Denkt in mogelijkheden
Positief
Durft te vragen
Heeft lef
"Niet lullen, maar poetsen"

De Planner
Houdt overzicht
Planmatig
Projectmatig
Realistisch/Nuchter
Praktisch
Kritische noot

De mensen-mens
Zorgzaam
Sociaal
Gezellig
Sfeerzetter
Luisteraar
Gevoelig




Geen opmerkingen:

Een reactie posten