Programma 2017 en 2016

Culture & Society (concept)

Maandag 6 februari 2017 van 16 tot 20 uur – inspiratieactiviteit in Arnhem van de ‘Sustainable Chain Gang’ met lezing trendwatcher Ruud Veltenaar. Zie voor verslag het tabblad Nieuws. 

                                          Ruud Veltenaar over de toekomst in zorg en onderwijs

Dinsdag 21 februari  2017 Opening JBA 2017 in Museumplein Limburg Kerkrade - Workshop Design Thinking (Ask – Imagine – Create), keynote Fred Manders, formuleren leervraag en presentatie leermeesters en coaches + informatie aan ouders. 

Dinsdag 16 mei 2017: Martijn Aslander in  Schunck* Glaspaleis. 

Juni/ juli/ september 2017: gesprek met leermeester/ coach

Het Festival – we gaan als groep samen een festival organiseren met onderdelen die helemaal passen bij Culture & Society. We starten bij nul op een hele inspirerende plek. En dan gaan we gewoon doen. In groepjes van 5.

Oktober 2017  -  je kiest zelf (alleen, in duo’s of met een groepje) een kunstactiviteit in de Euregio. Met de foto’s of video’s die je daarvan maakt, stellen we een expositie samen.

November 2017: workshop presentatietechnieken en –tools. Plus eigen eindpresentatie over jouw JBA-traject en leervraag.

December 2017: feestelijke afsluiting, uitreiken certificaten.

Science & Technology (concept)

Bij het vormgeven van het programma worden de leerlingen betrokken. Onderstaande programma-onderdelen geven een indruk van het JBA-programma Science & Technology 

·       Permanent bèta
Meer dan 50 sprekers klimmen op het podium om de bezoekers te overladen met kennis en inspiratie op het gebied van wetenschap, techniek en cultuur. Verder kan je meedenken in maatschappelijke vraagstukken binnen het PB Lab. En als je even uit geluisterd bent dan is er een playground waar er gespeeld kan worden met allerlei gadgets, kunst en DIY tech. Amsterdam, juni 2017.

·       Martijn Aslander
In 2016 schudde Aslander de gemoederen op met de publicatie Nooit af, het boek over de fundamenten van ons leven en de maatschappij. De veranderingen gaan nu zo snel dat er helemaal geen tijd meer is voor het maken van uitvoerige plannen, die meestal alweer achterhaald zijn als de planning uiteindelijk af is. Vorig jaar werd zijn keynote als een van de hoogtepunten ervaren. Daarom komt hij nu in mei 2017 terug. 
·         
Zuyd Hogeschool is onze partner binnen de JBA Science & Technology. Virtual Reality & Serious Gaming in de Zorg. Technology in de Zorg,  Innovatief & Duurzaam ondernemen in communities, InMoov Finger Workshop (3D printen, Arduino’s, Servomotoren). Bouwen aan zorg. Dat zijn allemaal thema's van workshops en ook meerdaagse activiteiten waaruit je kunt kiezen. Meer informatie vind je onder het tabblad 'Zuyd en S & T.  

·       Leermeesters/coaches
P. Borm-Toxicologie, G. van Strydonck – material sciences, P. Buskens – colloïdchemie en coatings, R. Jacobs – accountant, M. Zoet- digitale ontwikkelingen, J. Kimman – nieuwe energie.

·      Center of Expertise Brightlands
'A community of international researchers, entrepreneurs and students work together on sustainable solutions in materials, health and nutrition.' Jij kunt in deze wereld stappen.

·      Presentatievaardigheden
Expert worden in het presenteren + eindpresentatie van eigen leervraag.

Feestelijke afsluiting met uitreiking van certificaten.








      

Bildungsprogramma schooljaar 2015-2016

1. Donderdag 28 januari, kick-off
Keynote: Martijn Aslander. Officiële opening, kennismaken met elkaar, de coaches en de doelen van de JBA.
Gastspreker: Jette Thönissen over het belang van JBA-activiteiten voor je curriculum.
Basisprogramma, dagdeel, vastgesteld moment

2. 27 februari 2016, Den Haag,
Deelname aan Brainwash, hèt festival dat verdieping en vernieuwing biedt door middel van literatuur, filosofie, toneel, film, comedy, wetenschap en muziek. Human en Denkstation Brandstof toveren samen met relevante andere inhoudelijke partijen de Koninklijke Schouwburg in Den Haag om tot the place to be om de geest te verruimen en nieuwe ideeën op te doen. Brainwash Festival wil mensen aan het denken zetten over de grote vragen van dit moment, zowel op persoonlijk als op maatschappelijk gebied. Hoe kunnen we de wereld op een eigentijdse wijze inrichten? Hoe geven we invulling aan ons eigen leven? Maar ook, hoe kunnen we beter omgaan met onze Facebook Feed?
Basisprogramma/maatwerk, midag en avond. vastgesteld moment

3. Coach-sessie(s)
Coaching is de vorm van procesbegeleiding die erop gericht is leerlingen te faciliteren om zichzelf versneld en compleet te ontwikkelen. In dit geval heeft de coaching tot doel het synthetiseren van eigen kennis, zo nodig aangevuld met kennis van de coach, dit laatste om bekwamer te worden in het bereiken van gestelde leerdoelen. De leerling is na de coaching beter in staat om een eigen leertraject op te stellen. Coach en leerling spreken samen de beschikbaarheid af. Er kan zowel een beroep gedaan worden op een interne (binnen SVO|PL) of externe coach. Een interne coach is een docent of directielid van een van de drie deelnemende scholen. In de regel coachen zij een leerling(e) van een andere school. In principe is een coach 1 uur (verdeeld over een aantal contactmomenten) beschikbaar.
Basisprogramma/maatwerk, meerdere korte contactmomenten (in onderling overleg).



4. ‘Koffie drinken met je leermeester’
De leerling(en) gaat/gaan in gesprek met een leermeester. Te denken valt aan een filosoof, politicus, theoloog, schrijver etc. In overleg met de leermeester wordt afgesproken of dit ‘live’ of online gebeurt (bijvoorbeeld via Skype of Facetime). De leerling presenteert in een elevator pitch zijn/haar ervaringen. Onder een apart tabblad staat een lijst van reeds beschikbare externe leermeesters.
Maatwerk, dagdeel waarvan 1 uur voor het gesprek zelf, vast te stellen moment in overleg met de leermeester.

5. Trendwatchers
Verdieping in een maatschappelijk vraagstuk. Ben Jij Futureproof? Keynotes over o.a. zorg en voeding in de toekomst met aansluitend discussie en presenteren van mogelijke oplossingen.
Avondprogramma (4 klokuren)
Basisprogramma/collectief


6. Leren presenteren (oktober)
Professionele ondersteuning op het gebied van presenteren, resulterend in een pitch waarin je laat zien dat je het geleerde in de praktijk kunt brengen.

7. Design Thinking (ingaan op actualiteit). (november) 
Hoe krijg je meer jongeren geïnteresseerd in donorregistratie? Oplossingen zoeken op basis van principes Design Thinking. Bezoek Design Museum.
Basisprogramma/ maatwerk / onder schooltijd.

8. Feestelijke afsluiting met uitreiking certificaat en JBA-pin en nachtelijk diner of alternatief. Plaats nog te bepalen. In elk geval voor 1 december. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten