Zuyd en S&T

Leerlingen van de JBA die voor Science & Technologie hebben gekozen, kunnen in het gepersonaliseerd deel kiezen uit onderstaande 7 activiteiten die Zuyd Hogeschool speciaal voor de JBA heeft samengesteld:

Titel activiteit 1
Innovatief & Duurzaam ondernemen in communities
Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste resultaat?” -  relatie met Zuyd zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
Volgt na overleg met externe stakeholders

Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De activiteit vindt plaats op een real life learning lab van Zuyd te Kerkrade, genaamd Qeske. Hier komt onderwijs, maatschappij en werkveld samen en worden innovatieve technologie en business modellen ontwikkeld, gebaseerd op een sterke community gedachte.

Er zullen lezingen en workshops gegeven worden op het gebied van innovatief ontwikkelen en ondernemen.

Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Nog te bepalen in overleg met de stakeholders

Tijdstip en locatie
Locatie is Qeske in Kerkrade (Wiebachstraat 77A). Tijdstippen kunnen worden afgestemd in overleg met school en/of geïnteresseerde studenten.

Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode e.d.)
Groepsgrootte is niet van belang, taalstelling van de presentaties varieert in Nederlands of Engels. Van de studenten wordt uiteraard een geïnteresseerde en vooral open houding t.a.v. innovatie en ondernemen verwacht.

Titel activiteit 2
Technologie in de Zorg Dag (jaarlijks evenement in oktober)

Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste resultaat?” -  relatie met Zuyd zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
Bezoek van de jaarlijkse TidZ (Technologie in de Zorg) dag op Zuyd, waar professionals uit het werkveld en het onderwijs, gezamenlijk met studenten VO, MBO, HBO en WO, verbinden op het gebied van innovaties in de zorg. Op Zuyd is ondermeer een grote zorg en netwerk markt, waar vele bedrijven en instellingen uit het werkveld hun innovaties demonstreren. Ook studenten van opleidingen binnen Zuyd laten demonstraties zien. Tevens vinden er gedurende de gehele dag presentaties plaats over innovatie, onderzoek en onderwijs binnen Techniek in de Zorg.

Een van de belangrijke doelstellingen is ook verbinden van studenten onderling, interdisciplinair, maar ook over de verschillende onderwijsniveau’s en instellingen en het verbinden tussen studenten en bedrijven. Hiervoor worden studenten op een ludieke wijze via een dating proces aan elkaar gekoppeld en krijgen opdrachten om, n.a.v. hun profiel en interesses, bedrijven en contactpersonen op te zoeken en te bevragen.

Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De TidZ dag is een gezamenlijke opzet vanuit de faculteiten Gezondheidszorg en Bèta. Deze faculteiten leveren ook de facilitering en begeleiding voor het datingproces tussen studenten en de matching met bedrijven. Er worden kleine matchingsopdrachten uitgevoerd door de studenten en leerlingen onder begeleiding van ondermeer docenten.
Ook vervoer vanuit school naar Zuyd kan in overleg geregeld worden.

Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Invullen matching/dating site en gegevens. Op basis van deze invul exercitie wordt er gematched en zal een kennismakingsessie op Zuyd plaatsvinden.

Tijdstip en locatie
De TidZ dag vindt jaarlijks in oktober plaats, locatie Zuyd, Nieuw Eyckholt 300 te Heerlen.
Vervoer van leerlingen kan in onderling overleg afgestemd worden.

Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode e.d.)
Groepsgrootte is niet van belang, taalstelling van de presentaties varieert in Nederlands of Engels. Van de studenten wordt uiteraard een geïnteresseerde en open houding naar elkaar en bedrijven verwacht.
Matching en dating is niet beperkt tot alleen de studenten, vandaar zijn docenten, coaches en leermeesters eveneens welkom.



Titel activiteit 3
Virtual Reality & Serious Gaming in de Zorg

Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste resultaat?” -  relatie met Zuyd zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
Studenten worden een middag (4-5uur) lang meegenomen in de toepassingen van Virtual Reality en Serious Gaming in de Zorg.
De activiteit bestaat uit een inleidende lezing en demo van +/- 60 minuten over gamification en virtual reality. Hierna gaan studenten in een workshop zelf aan de slag met het maken van een eenvoudige virtual reality game op een computer of een smartphone, middels gebruik van een game engine.

Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De activiteit vindt plaats op een real life learning lab van Zuyd te Kerkrade, genaamd Qeske. Hier is tevens een van de Virtual Reality Labs van Zuyd gevestigd, te midden van verschillende zorgverleners.

De lezing zal verzorgd worden door R. Jongen (hoofddocent opleiding Engineering), de workshops zullen gegeven worden door engineers en studenten, werkzaam bij Qeske.

Het meenemen van een laptop per groep van 2 studenten zou wenselijk zijn.

Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Deelnemers krijgen voorafgaande een link met te bestuderen informatie en installaties noodzakelijk op eigen hardware.

Tijdstip en locatie
Locatie is Qeske in Kerkrade (Wiebachstraat 77A). Tijdstippen kunnen worden afgestemd in overleg met school en/of geïnteresseerde studenten.

Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode e.d.)
Groepsgrootte is niet van belang, taalstelling van de presentaties varieert in Nederlands of Engels. Van de studenten wordt uiteraard een geïnteresseerde en open houding verwacht. Interesse in zorg, of computers en gaming is een pre, maar zeker niet een must.




Titel activiteit 4
InMoov Finger Workshop

Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste resultaat?” -  relatie met Zuyd zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
Het bouwen van een micorcontroller gestuurde 3D-printed robot vinger. Deze vinger kan middels een servomotor buigen en strekken. De vinger is een demo applicatie van het opensource initiatief ‘InMoov’ van de Fransman Gael Langevin. Hij wil met deze robot robotica toegankelijk en betaalbaar maken om deze onder anderen in de zorg (zwaartepunt Zuyd Hogeschool) in te zetten.

Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De gehele workshop vindt plaats bij Zuyd in Heerlen onder begeleiding van 2 docenten. We maken gebruik van 3D-printers, Arduino’s, Servomotoren en uiteraard plastic-filament.
Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Website http://www.inmoov.fr Zie ook onderstaande foto voor een beeld bij de vinger.



Tijdstip en locatie
Tijdstip in overleg, locatie is het Innovatielab Zuyd te Heerlen, duur is een 6-8 uur, activiteiten: korte intro 3d-printen, vinger 3d-printen, vinger assembleren, korte intro arduino, vinger programmeren en testen

Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode e.d.)
Groepsgrootte is maximaal 8 personen bij 1 vinger per persoon. Het mogen ook meer deelnemers zijn, maar er is slechts printcapaciteit voor 8 vingers. De taalstelling van de dag varieert in Nederlands of Engels, naar wens.


Titel activiteit 5
Bouwen aan de Zorg
Ontwerp van de ideale en flexibele zorgwoning/kamer m.b.v. ouderdomssimulatiepak

Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste resultaat?” -  relatie met Zuyd zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
Een zorgwoning kan voor veel mensen een ideale oplossing zijn, zoals voor jongeren met een bepaalde beperking, voor zorgbehoevende ouderen en voor chronisch zieken. Hierbij biedt een zorgwoning veel voordelen en staat in een vertrouwde omgeving, dicht bij de familie en met de gewenste privacy. 

Studenten ontwerpen in een middag(5 uur) de ideale en flexibele zorgwoning/kamer.
Ze maken hier gebruik van het 3 D programma sketchup, maquette bouwen en de ouderdomssimulatiepak.
Met dit pak kunnen bewegingsbeperkingen van bejaarden gesimuleerd worden.
Onderzoek(denk aan zorg en gebruik van ruimtes), inlevingsvermogen en creativiteit staan deze middag hier centraal.

Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De activiteit vindt plaats op van Zuyd Hogschool te Heerlen.
Hier is ruimte waar studenten kunnen werken en bouwen aan hun modelwoning.
Ze worden de middag begeleid door een docent en een geïnteresseerde student van Built Environment.



Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Student kan zich alvast verdiepen in de zorgwoning van nu en wat eraan verbeterd kan worden.
Er kan gewerkt worden met de computer om het plan in 3D te zetten. Daarvoor moet de student wel zelf zijn laptop meenemen en al van te voren(of op Zuyd) het gratis programma sketchup MAKE 2017 installeren.

Tijdstip en locatie
De middag vindt plaats op locatie Zuyd, Nieuw Eyckholt 300 te Heerlen.
Tijdstippen kunnen worden afgestemd in overleg met school en/of geïnteresseerde studenten.

Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode e.d.)
Groepsgrootte is niet van belang, taalstelling van de presentaties varieert in Nederlands of Engels. Van de studenten wordt uiteraard een geïnteresseerde en open houding verwacht. Interesse in zorg, vormgeving en leefbaarheid is een pre, maar zeker niet een must.

Titel activiteit 6
(re)CYCLE Limburg 2

Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste resultaat?” -  relatie met Zuyd zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
The (re)CYCLE Limburg 1 workshop organised in December 2016 developed design proposals for 3 under-used and deteriorating public spaces in Kerkrade-West. (re)CYCLE Limburg 1 workshop will be followed by a real-life implementation workshop in Kerkrade-West during Spring of 2017, named (re)CYCLE Limburg 2.

This follow-up workshop makes use of so-called pop-up urbanism potential approach. I.e. small scale, cheap, easy to implement urban interventions for transforming socially, environmentally and economically degraded sites in opportunity sites. Often small-scale design can lead to bring long-term urban transformation. 
Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
The implementation workshop will include the building (making) of different street furniture, art installation etc. by making use of recycled materials and other sorts of materials that respect the surrounding environment.

The one week  implementation workshop will be realised in combination with relevant training workshops on urban gardening art, carpentry etcetera.

Architecture students from Zuyd Hogschool, students from Maastricht Academy of Fine Arts, professional students from MBO centres for vocational training, school kids from Kerkrade West, together with local families and other stakeholders (i.a. shop-keepers, housing corporation, municipality, art centers) will all work together under guidance of the team of Zuyd lectorate of Smart Urban Redesign (lectora mrs. Nurhan Abujidi).

All tools and materials will be available on location.
Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
No special preparation is necessary. It would be good if you google the (re-)Cycle Limburg 1 workshop or scan some papers for articles written about it.

Tijdstip en locatie
The location of the project will be in 3 types of public spaces at Kerkrade-West:
·        a small square in a residential area,
·        an under-used  semi-public space enclosed by a school, kindergarten and main street,
·        and finally the main degraded central public square of the city-quarter that is used as a parking lot.
Timing is Spring of 2017, exact timing will be communicated to the participants of this Zuyd JBA-activity via the JBA organisation.
Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode e.d.)
No restriction regarding number of participants. Interaction with mrs. Abujidi will be in English but others involved speak Dutch or dialect. Take your creativity, open mind and good mood to the place of action!

Titel activiteit 7
De Kracht van 3D printen

Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste resultaat?” -  relatie met Zuyd zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)

3D printen biedt veel mogelijkheden qua ontwerp. Het materiaal waarmee geprint wordt en de manier waarop je print, bepalen of je uiteindelijke product sterk is. In deze workshop willen we jullie laten kennismaken met de kracht van 3D printen (ontwerp-vrijheid) en tevens laten zien welk effect de manier van printen kan hebben op de “performance” van het ontworpen product.
Zo leer je dus of je een goed product hebt gemaakt dat je daadwerkelijk kunt toepassen (denk hierbij bv aan het printen van protheses die precies op maat zijn gemaakt voor een patiënt) of dat je een prototype hebt gemaakt. In dit laatste geval kun je het product enkel gebruiken om te bekijken hoe iets er uit ziet maar je kunt het niet/nauwelijks  belasten.
Deze workshop sluit aan bij zwaartepunt Chemie en Materialen van Zuyd Hogeschool waar een sterke nadruk ligt op 3D printen en dan met name het ontwikkelen van verbeterde materialen voor deze techniek.

Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De gehele workshop vindt plaats bij CHILL (Brightlands Chemelot Campus, Geleen), onder begeleiding van een docent en een lab-medewerker. We maken gebruik van een eenvoudig tekenprogramma, 3D-printers, mechanische testapparatuur.
Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Het is een pre, maar geen noodzakelijke voorwaarde,  als je al iets weet over 3D printen en kunststoffen.

Tijdstip en locatie
Tijdstip in overleg, locatie is CHILL te Geleen, duur is 4-6 uur,
Activiteiten: korte intro 3d-printen, zelf ontwerpen van een product, printen van een product, testen van het effect van printstrategie op de mechanische eigenschappen

Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode e.d.)
Er kunnen per keer maximaal 4 studenten deelnemen aan deze workshop.
Gezien veiligheidsregels op het Brightlands Chemelot terrein is de minimaal leeftijd voor deelname 16 jaar.  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten