Leerlingen van de JBA die voor Science & Technologie hebben gekozen, kunnen in het gepersonaliseerd deel kiezen uit onderstaande 7 activiteiten die Zuyd Hogeschool speciaal voor de JBA heeft samengesteld:
Titel activiteit 1
Innovatief & Duurzaam ondernemen in communities
|
Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste
resultaat?” - relatie met Zuyd
zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
Volgt na overleg met externe
stakeholders
|
Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De activiteit vindt plaats op een
real life learning lab van Zuyd te Kerkrade, genaamd Qeske. Hier komt
onderwijs, maatschappij en werkveld samen en worden innovatieve technologie
en business modellen ontwikkeld, gebaseerd op een sterke community gedachte.
Er zullen lezingen en workshops
gegeven worden op het gebied van innovatief ontwikkelen en ondernemen.
|
Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te
nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Nog te bepalen in overleg met de
stakeholders
|
Tijdstip en locatie
Locatie is Qeske in Kerkrade
(Wiebachstraat 77A). Tijdstippen kunnen worden afgestemd in overleg met
school en/of geïnteresseerde studenten.
|
Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode
e.d.)
Groepsgrootte is niet van belang,
taalstelling van de presentaties varieert in Nederlands of Engels. Van de
studenten wordt uiteraard een geïnteresseerde en vooral open houding t.a.v. innovatie
en ondernemen verwacht.
|
Titel activiteit 2
Technologie in de Zorg Dag
(jaarlijks evenement in oktober)
|
Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste
resultaat?” - relatie met Zuyd
zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
Bezoek van de jaarlijkse TidZ
(Technologie in de Zorg) dag op Zuyd, waar professionals uit het werkveld en
het onderwijs, gezamenlijk met studenten VO, MBO, HBO en WO, verbinden op het
gebied van innovaties in de zorg. Op Zuyd is ondermeer een grote zorg en
netwerk markt, waar vele bedrijven en instellingen uit het werkveld hun
innovaties demonstreren. Ook studenten van opleidingen binnen Zuyd laten
demonstraties zien. Tevens vinden er gedurende de gehele dag presentaties
plaats over innovatie, onderzoek en onderwijs binnen Techniek in de Zorg.
Een van de belangrijke
doelstellingen is ook verbinden van studenten onderling, interdisciplinair,
maar ook over de verschillende onderwijsniveau’s en instellingen en het
verbinden tussen studenten en bedrijven. Hiervoor worden studenten op een
ludieke wijze via een dating proces aan elkaar gekoppeld en krijgen
opdrachten om, n.a.v. hun profiel en interesses, bedrijven en contactpersonen
op te zoeken en te bevragen.
|
Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De TidZ dag is een gezamenlijke
opzet vanuit de faculteiten Gezondheidszorg en Bèta. Deze faculteiten leveren
ook de facilitering en begeleiding voor het datingproces tussen studenten en
de matching met bedrijven. Er worden kleine matchingsopdrachten uitgevoerd
door de studenten en leerlingen onder begeleiding van ondermeer docenten.
Ook vervoer vanuit school naar
Zuyd kan in overleg geregeld worden.
|
Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te
nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Invullen matching/dating site en
gegevens. Op basis van deze invul exercitie wordt er gematched en zal een
kennismakingsessie op Zuyd plaatsvinden.
|
Tijdstip en locatie
De TidZ dag vindt jaarlijks in
oktober plaats, locatie Zuyd, Nieuw Eyckholt 300 te Heerlen.
Vervoer van leerlingen kan in
onderling overleg afgestemd worden.
|
Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode
e.d.)
Groepsgrootte is niet van belang,
taalstelling van de presentaties varieert in Nederlands of Engels. Van de
studenten wordt uiteraard een geïnteresseerde en open houding naar elkaar en
bedrijven verwacht.
Matching en dating is niet beperkt
tot alleen de studenten, vandaar zijn docenten, coaches en leermeesters
eveneens welkom.
|
Titel activiteit 3
Virtual Reality
& Serious Gaming in de Zorg
|
Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste
resultaat?” - relatie met Zuyd
zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
Studenten worden een middag
(4-5uur) lang meegenomen in de toepassingen van Virtual Reality en Serious
Gaming in de Zorg.
De activiteit bestaat uit een
inleidende lezing en demo van +/- 60 minuten over gamification en virtual
reality. Hierna gaan studenten in een workshop zelf aan de slag met het maken
van een eenvoudige virtual reality game op een computer of een smartphone,
middels gebruik van een game engine.
|
Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De activiteit vindt plaats op een
real life learning lab van Zuyd te Kerkrade, genaamd Qeske. Hier is tevens
een van de Virtual Reality Labs van Zuyd gevestigd, te midden van
verschillende zorgverleners.
De lezing zal verzorgd worden door
R. Jongen (hoofddocent opleiding Engineering), de workshops zullen gegeven
worden door engineers en studenten, werkzaam bij Qeske.
Het meenemen van een laptop per
groep van 2 studenten zou wenselijk zijn.
|
Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te
nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Deelnemers krijgen voorafgaande
een link met te bestuderen informatie en installaties noodzakelijk op eigen
hardware.
|
Tijdstip en locatie
Locatie is Qeske in Kerkrade
(Wiebachstraat 77A). Tijdstippen kunnen worden afgestemd in overleg met
school en/of geïnteresseerde studenten.
|
Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode
e.d.)
Groepsgrootte is niet van belang,
taalstelling van de presentaties varieert in Nederlands of Engels. Van de
studenten wordt uiteraard een geïnteresseerde en open houding verwacht.
Interesse in zorg, of computers en gaming is een pre, maar zeker niet een
must.
|
Titel activiteit 4
InMoov Finger Workshop
|
Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste
resultaat?” - relatie met Zuyd
zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
Het bouwen van een micorcontroller
gestuurde 3D-printed robot vinger. Deze vinger kan middels een servomotor
buigen en strekken. De vinger is een demo applicatie van het opensource
initiatief ‘InMoov’ van de Fransman Gael Langevin. Hij wil met deze robot
robotica toegankelijk en betaalbaar maken om deze onder anderen in de zorg
(zwaartepunt Zuyd Hogeschool) in te zetten.
|
Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De gehele workshop vindt plaats
bij Zuyd in Heerlen onder begeleiding van 2 docenten. We maken gebruik van
3D-printers, Arduino’s, Servomotoren en uiteraard plastic-filament.
|
Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te
nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Website http://www.inmoov.fr Zie ook onderstaande foto voor een beeld bij de
vinger.
|
Tijdstip en locatie
Tijdstip in overleg, locatie is
het Innovatielab Zuyd te Heerlen, duur is een 6-8 uur, activiteiten: korte
intro 3d-printen, vinger 3d-printen, vinger assembleren, korte intro arduino,
vinger programmeren en testen
|
Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode
e.d.)
Groepsgrootte is maximaal 8
personen bij 1 vinger per persoon. Het mogen ook meer deelnemers zijn, maar
er is slechts printcapaciteit voor 8 vingers. De taalstelling van de dag
varieert in Nederlands of Engels, naar wens.
|
Titel activiteit 5
Bouwen aan de Zorg
Ontwerp van de ideale en flexibele
zorgwoning/kamer m.b.v. ouderdomssimulatiepak
|
Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste
resultaat?” - relatie met Zuyd
zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
Een zorgwoning kan voor veel
mensen een ideale oplossing zijn, zoals voor jongeren met een bepaalde
beperking, voor zorgbehoevende ouderen en voor chronisch zieken. Hierbij
biedt een zorgwoning veel voordelen en staat in een vertrouwde omgeving,
dicht bij de familie en met de gewenste privacy.
Studenten ontwerpen in een
middag(5 uur) de ideale en flexibele zorgwoning/kamer.
Ze maken hier gebruik van het 3 D
programma sketchup, maquette bouwen en de ouderdomssimulatiepak.
Met dit pak kunnen bewegingsbeperkingen
van bejaarden gesimuleerd worden.
Onderzoek(denk aan zorg en gebruik
van ruimtes), inlevingsvermogen en creativiteit staan deze middag hier
centraal.
|
Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De activiteit vindt plaats op van
Zuyd Hogschool te Heerlen.
Hier is ruimte waar studenten
kunnen werken en bouwen aan hun modelwoning.
Ze worden de middag begeleid door
een docent en een geïnteresseerde student van Built Environment.
|
Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te
nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Student kan zich alvast verdiepen
in de zorgwoning van nu en wat eraan verbeterd kan worden.
Er kan gewerkt worden met de
computer om het plan in 3D te zetten. Daarvoor moet de student wel zelf zijn
laptop meenemen en al van te voren(of op Zuyd) het gratis programma sketchup
MAKE 2017 installeren.
|
Tijdstip en locatie
De middag vindt plaats op locatie
Zuyd, Nieuw Eyckholt 300 te Heerlen.
Tijdstippen kunnen worden afgestemd in overleg
met school en/of geïnteresseerde studenten.
|
Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode
e.d.)
Groepsgrootte is niet van belang, taalstelling
van de presentaties varieert in Nederlands of Engels. Van de studenten wordt
uiteraard een geïnteresseerde en open houding verwacht. Interesse in zorg, vormgeving
en leefbaarheid is een pre, maar zeker niet een must.
|
Titel
activiteit 6
(re)CYCLE Limburg 2
|
Omschrijving (“wat gaan we
doen – wat is het gewenste resultaat?” -
relatie met Zuyd zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
The (re)CYCLE
Limburg 1 workshop organised in December
2016 developed design proposals for 3 under-used and deteriorating public
spaces in Kerkrade-West. (re)CYCLE Limburg 1 workshop will be followed by a real-life implementation
workshop in Kerkrade-West during Spring of 2017, named (re)CYCLE Limburg 2.
This follow-up workshop makes use of so-called pop-up urbanism potential approach. I.e. small scale, cheap, easy to implement urban interventions
for transforming socially, environmentally and economically degraded sites in
opportunity sites. Often small-scale design can lead to bring long-term urban
transformation.
|
Aanpak (wat – wie –
wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
The implementation workshop will include the building (making) of different
street furniture, art installation etc. by making use of recycled materials
and other sorts of materials that respect the surrounding environment.
The one
week implementation workshop will be realised in combination with relevant
training workshops on urban gardening art, carpentry etcetera.
Architecture students from Zuyd Hogschool, students from Maastricht
Academy of Fine Arts, professional students from MBO centres for vocational
training, school kids from Kerkrade West, together with local families and
other stakeholders (i.a. shop-keepers, housing corporation, municipality,
art centers) will all work together under guidance of the team of Zuyd
lectorate of Smart Urban Redesign (lectora mrs. Nurhan Abujidi).
All tools and materials will be available on location.
|
Gewenste
voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te nemen zaken - evt. te
lezen documentatie/links e.d.)
No special preparation is necessary. It would be good if you
google the (re-)Cycle Limburg 1 workshop or scan some papers for articles
written about it.
|
Tijdstip
en locatie
The
location of the project will be in 3 types of public spaces at
Kerkrade-West:
·
a small square in a residential area,
·
an under-used semi-public space enclosed by a school, kindergarten
and main street,
·
and finally
the main degraded central public square of the city-quarter that is used as a
parking lot.
Timing is Spring of 2017, exact timing will be communicated to the participants
of this Zuyd JBA-activity via the JBA organisation.
|
Overige
informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode e.d.)
No restriction regarding number of participants. Interaction
with mrs. Abujidi will be in English but others involved speak Dutch or
dialect. Take your creativity, open mind and good mood to the place of
action!
|
Titel activiteit 7
De Kracht van 3D printen
|
Omschrijving (“wat gaan we doen – wat is het gewenste
resultaat?” - relatie met Zuyd
zwaartepunten e/o maatschappelijke context e.d.)
3D printen biedt veel
mogelijkheden qua ontwerp. Het materiaal waarmee geprint wordt en de manier
waarop je print, bepalen of je uiteindelijke product sterk is. In deze
workshop willen we jullie laten kennismaken met de kracht van 3D printen
(ontwerp-vrijheid) en tevens laten zien welk effect de manier van printen kan
hebben op de “performance” van het ontworpen product.
Zo leer je dus of je een goed
product hebt gemaakt dat je daadwerkelijk kunt toepassen (denk hierbij bv aan
het printen van protheses die precies op maat zijn gemaakt voor een patiënt)
of dat je een prototype hebt gemaakt. In dit laatste geval kun je het product
enkel gebruiken om te bekijken hoe iets er uit ziet maar je kunt het
niet/nauwelijks belasten.
Deze workshop sluit aan bij
zwaartepunt Chemie en Materialen van Zuyd Hogeschool waar een sterke nadruk ligt
op 3D printen en dan met name het ontwikkelen van verbeterde materialen voor
deze techniek.
|
Aanpak (wat – wie – wanneer – aanwezige begeleiding – hulpmiddelen e.d.)
De gehele workshop vindt plaats
bij CHILL (Brightlands Chemelot Campus, Geleen), onder begeleiding van een docent
en een lab-medewerker. We maken gebruik van een eenvoudig tekenprogramma, 3D-printers,
mechanische testapparatuur.
|
Gewenste voorbereiding deelnemers (voorzover van toepassing – mee te
nemen zaken - evt. te lezen documentatie/links e.d.)
Het is een pre, maar geen
noodzakelijke voorwaarde, als je al
iets weet over 3D printen en kunststoffen.
|
Tijdstip en locatie
Tijdstip in overleg, locatie is CHILL
te Geleen, duur is 4-6 uur,
Activiteiten: korte intro
3d-printen, zelf ontwerpen van een product, printen van een product, testen
van het effect van printstrategie op de mechanische eigenschappen
|
Overige informatie (evt. groepsgrootte, taalstelling, gedragscode
e.d.)
Er kunnen per keer maximaal 4
studenten deelnemen aan deze workshop.
Gezien veiligheidsregels op het
Brightlands Chemelot terrein is de minimaal leeftijd voor deelname 16 jaar.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten